מאמר של חוקר אוסטרלי

זה יכול להיות טבעי. אבל אין דבר בטוח או בריא סביבתי בחימום ביתך באמצעות עץ

ארגון הבריאות העולמי דרג את זיהום האוויר ושינוי אקלים כאיום הבריאותי החמור ביותר לשנת 2019. מוות אחד מכל תשעה מקרי מוות בעולם כולו הינם כתוצאה מזיהום אוויר.

בקנדה זיהום אוויר הורג פי תשע יותר אנשים מאשר תאונות דרכים. המחקר שלי מראה כי באזור הכפרי של קולומביה הבריטית מקור זיהום האוויר העיקרי בחורף הוא חימום ביתי באמצעות שריפת עצים, והממשלה התעלמה ולעתים רחוקות ניטרה את זיהום האוויר הזה.

סיכונים בריאותיים

שריפת העצים מריחה טוב, אבל הריח אינו טוב לך.

האיום העיקרי מגיע מקוקטייל של חלקיקים זעירים  ורסיסים שקוטרם הוא כ 2.5 מיקרון (הקרויים גם pm2.5 ) . עקב גודלם, הם עושים את דרכם בקלות לתוך ראותינו, כלי הדם, המח ואיברים נוספים, וגורמים להתקפות אסטמה, תגובות אלרגניות, התקפי לב ושבץ.

חשיפה כרונית ל pm2.5 קשורה למחלות לב, סרטן ריאות בקרב לא מעשנים, מחלת ריאות חסימתית כרונית, סכרת סוג 2 ודמנציה.

עשן העצים משפיע על כולם, אבל ילדים רגישים במיוחד בגלל שמערכת הנשימה שלהם היא בהתפתחות. לנשים בהריון החשופות לעשן עצים יכול להיות שיהיו ילדים בעלי ריאות קטנות, מערכת חיסונית מוחלשת, הפחתה בתפקוד בלוטת התריס ושינויים במבנה המח שיכולים לתרום לבעיות בשליטה עצמית. ילדים המתאשפזים עקב זיהום נגיפי של דרכי הנשימה התחתונות, קרוב לודאי שיש תנור עצים בביתם אולם, ייתכן לגורמים נוספים יש השפעה על כך.

המבוגרים גם הם נמצאים בסיכון. מחקר שפורסם לאחרונה על אנשים הגרים בבריטיש קולומביה (קנדה), בקמלופס, פרינס ג'ורג, קורטני ועמק קומוקס, מראה שזיהום אוויר מקמיני עץ הגביר באופן משמעותי את שיעור התקפות הלב בקרב אנשים מעל גיל 65.

והריח הנעים הזה? הוא מגיע מבנזן (benzene),  חומר מסרטן בוודאות, ואקרוליין (acrolein).

כאשר בעשן עצים ישנם תריסרי כימיקלים רעילים ומסרטנים, יש חוסר עקביות של ממשלות בכך שהן אוסרות עישון וסיגריות אלקטרוניות במקומות ציבוריים בו בזמן שהן מתעלמות מהעשן הנפלט מקמיני העץ ואחים.

לא לקיימות ולא להעדר פחמן (Neither sustainable nor carbon neutral)

שריפת עץ לאנרגיה משחררת יותר פחמן מאשר שריפת פחם והיא מאיצה את התחממות האקלים. היא משחררת פחמן שחור, מזהם אוויר קצר טווח, שיכול להאיץ את התמוססות הקרחונים ונסיגתם.

זיהום אוויר מעשן עצים שנלכד בעמק כאשר אויר חם מונע מהאוויר הקר לעלות

S/V Moonrise/Wikimedia, CC BY-SA

לחימום יום יומי ישנן חלופות. ניתן להשתמש במזגנים מפוצלים שמהווים חלופה מצוינת . הם  יעילים  פי שלוש או ארבע יותר מאשר חימום אלקטרוני של הפאנל התחתון (electric baseboard heaters) ויכולים לתפקד במזג אוויר קר יותר.  לדוגמא הקהילה ב Skidegate באיים במערב קנדה (Haida Gwaii)  התקינו מזגנים בכל בית והקטינו בכך את השימוש בעץ לחימום בתים  .

תנורי פרופן יעילים הם אמצעים משלימים מצוינים למזגנים שיכולים לספק חימום מעל למספק בימים קרים מאוד כמו גם מתן מענה לחימום במהלך הפסקות חשמל.

מרבית הממשלים האזורים והעירוניים בבריטיש קולומביה לא רוצים לעסוק בנושאים אלו, ונוטים לעסוק רק בתוכנית החלפת קמיני העץ כפתרון לבעיה. בהתבסס על המחקר הנכחי שלי, המענה הקולני מצד תעשיית הבערת העצים ולקוחותיהם גורמים למניעה של דיון הגיוני.

עמותת הריאות של בריטיש קולומביה, גם היא תומכת חזקה של תוכנית החלפת קמיני העץ. אבל אפילו הקמין הנקי ביותר, בעל דירוג רישוי אקולוגי הגבוה ביותר, מייצר יותר חלקיקים זעירים בשעה מאשר 18 משאיות דיזל חדשות – וקמיני העץ יכולים להיות בדיוק לידך.

האזרחים הם שוברי השיוויון

אזרחים מודאגים הציבו רשת רחבה וגדלה של מודדי איכות אוויר במחיר נמוך המיוצרים על ידי חברת פרפל אייר (PurpleAir). ביישוב קלומפס, לדוגמא, שהינו בעל טופוגרפיה הנוטה ללכוד זיהום אוויר מתעשייה כבדה וקמיני עץ ביתיים, יש 30 חיישנים מבוסס ווי פי וזמן אמת, כמו במאות יישובים אחרים מסביב לעולם.

מודדים אלו מציגים דפוס ברור ומטריד. החתימה הברורה של בעירת העצים מראה כי בקהילות כפריות רבות בבריטיש קולומביה יש בחורף רמות זיהום אוויר העוברות מעל אלו הנראות בערים הגדולות כמו ויקטוריה וונקובר. חלק ממודדים אלו רושמים קריאות איכות אוויר המשתוות לימי אוויר גרועים בסין או בהודו. עשן עצים גורם לנקודות חמות החושפות אנשים לרמות זיהום אוויר שאינן נרשמות באמצעות מודדי איכות האוויר האזוריים.

עשן עצים, והגישות הסוציאליות והתרבותיות המאפשרות לו להיווצר ללא רגולציה ושליטה, ולתפקד בוואקום בו תפיסות מוקדמות, סיפורי עבר ורגשות חזקים פוגעים בפעולה. אנחנו זקוקים לנרטיב אחר.

העדר פעולת ממשלה לעסוק בבעיה זו מעודדת אנשים להתעלם מעדות זאת  ולהערכת חסר של סיכון זה. הבערת עצים שוללת מהאנשים את הזכות לנשום אוויר נקי בבתיהם, והיא בפועל מייצגת  צורה בלתי נשלטת של חשיפה לעשן מיד שנייה עם השלכות רחבות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *